New York, New York
(Soikkeli Saara, 1997: Ishtar 4/97, s. 7 - 9)
New York ei ole ainoastaan kulttuuria, klubeja ja kalliita hotelleja - se on myös itämaisen tanssin kaupunki, yksi USA:n itämaisen tanssin keskuksista. Sanovatpa jotkut itämaisen tanssin tuntijat, että nykiläisen tanssijan erottaa tyyliltään selvästi muista yhdysvaltalaisista tanssijoista. Kävin tutkimassa tilannetta reilun viikon retkellä maalikuussa 1997.
Tanssitunnit
Tanssituntien etsimisen voi jättää paikan päälle soittelematta Suomesta, New York on sen kokoinen kaupunki, että jossain on aina tunteja, joskin ensiksi pitää tietää missä. Jos tahdot tietylle opettajalle, kannattaa tietenkin harrastaa etukäteissuunnittelua, joka onnistuu myös internetin avulla (ks. yhteystietoja). Itse kävin varovaisesti lähinnä tuntemieni, Suomessa vierailleiden alan gurujen tunneilla.
Opintoretkiä Fazil´s Studioille
Yousry Sharif pitää tuntinsa lähinnä etniseen tanssiin keskittyneellä, useiden opettajien Fazil´s Studiolla. Paikka on keskittynyt tanssiin eikä nurkkien siivoukseen, mutta tunnelma on pienestä rähjäisyydestä huolimatta korkealla: saleista kiirivät salsa, hiphop, ja flamenco. Ja tietysti arabimusiikki, Yousry ei nimittäin täydestä opetusohjelmastaan huolimatta ole paikan ainoa itämaisen tansiin opettaja.
Yousryn tunnit ovat kahden tunnin mittaisia. Osoittautui, että noin ensimmäinen vartti - puoli tuntia käytettiin omatoimiseen venyyttelyyn, sen jälkeen seurasi nopea lämmittely ja lopputunti tiukkaa työskentelyä. Vähän yli tunnin kohdalla pidettiin pieni tauko, jolloin tunti maksettiin. Tässä vaiheessa voi lähteä ja selvitä siis halvemmalla.
Jatkoryhmässä tehtiin tiiviisti pop-beledikoreografiaa, joka ohimennen sanoen oli eri tanssi kuin Yousryn ainakaan Helsingissä kuukautta aikaisemmin opettamat koreografiat. Tämä mies on tuottoisa! Vaikka eri liikkeiden tekniikoiden hallinnassa olikin eroja, kaikki osallistujat pysyivät seuraamaan nopeasti etenevää koreografiaa, tanssillisuuden taso oli korkealla.
Noin puoli vuotta tanssineiden alkeisryhmässä taso oli tanssittuun aikaan nähden vielä kovempi, liikkeet ja pienet sarjat sujuivat vauhdikkaasti. Tarkemmalla tutkiskelulla kävi ilmi, että osa alkeiden porukkaa oli myös ollut jatkotunnilla, eli innokkaimmat oppilaat treenaavat perustekniikkaa alkeissakin. Tämä lievitti hieman äimistystäni Yousryn tehokkaiden opetusmenetelmien suhteen.
Yousryn tunneilla tahti on omatoimisen alkuvenyyttelyn jälkeen tiivis, tunneille tullaan pakertamaan eikä pulisemaan. Oppilaiden yleistaso on hyvin tanssillinen. Asioita ei selitellä juurta jaksain joka välissä, mutta kysyvä saa vastauksen.
Uskaltauduin myös minulle ennestään tuntemattoman Elena Lentinin jatkotason tunnille ja taas tärppäsi: erinomainen opettaja! Elenan tuntipaikka oli Fazil´s Studios ja ryhmä aloitti muuten ainoana täsmällisesti puolitoistatuntisensa, vedettiinpä tuntia toisesta päästä vähän ylikin. Oppilaiden taso oli taitava (osin samat oppilaat kuin Yousrylla) ja teimme teknisesti vaativan pätkän koreografiaa Amar 14 -kappaleeseen. Elenalla oli omaperäisiä koreografiaideoita ja ainakin flamencosta oli otettu vähän lainaa. Kokonaisuus oli kuitenkin sulavaa ja itämaista, musiikkia seurattiin tarkasti ja herkästi. Elena oli aikaisemmin Ibrahin Farrahin tanssiryhmän solotanssija. Olin myös hyvin ihastunut Elenan tapaan vastata ystävällisesti ja selkeästi kysymyksiin.
Fazilin studioilla opettaa itämaista tanssia myös muita minulle ennestään tuntemattomia taiteilijoita, mm. Mar-Yannu ja Gamila.
Morocco ja Serena
Morocco (Carolina Varga Dinicu) ja Serena Wilson ovat itämaisen tanssin vanhoja ja taidokkaita kettuja, joilla molemmilla on oma studio. Moroccon opetustila on uusi, ilmastoitu peilisali 15. kadulla - opintoretkeni siistein sali, muuten. Tälläkään kertaa sali ei ollut tärkeintä, vaan opetus. Puolentoista tunnin tuntikokonaisuuden muutaman kuukauden jo tanssineille alkeisoppilaille aloitti lämmittelyllä ja tekniikkaharjoituksilla Tariq, taitava nuori mies joka on jo pitkään tehnyt yhteistyötä Moroccon kanssa. Tariqin lämmittelut olivat tehokkaat ja hän oli erinomainen liikkeiden selittäjä ja oppilaiden virhesuoritusten korjaaja. Noin 45 minuutin kuluttua vaihdettiin opettajaa ja harjoiteltiin tekniikkaa ja tanssinpätkää Moroccon johdolla. Hänen osuuteensa kuului myös tanssin taustatietoa.
Tämän alkeisryhmän oppilaat olivat lähempänä normaalia suomalaisryhmää: taidot vielä hapuilevalla asteella, oppilaita mammoista kaksitoistavuotiaaseen tyttöön., mutta siitä huolimatta tunnilla vedettiin läpi mukavan vaihteleva ohjelma. Morocco on aivan erinomainen tanssiin liittyvien kulttuuriseikkojen selvittäjä, kannattaa kysyä mieltä askarruttavia asioita. Morocco muuten vetää kesäisin salissaan viikon mittaisen tiiviskurssin, jonne tullaan läheltä ja kaukaa oppimaan eri tyylisiä tansseja ja tanssitietoutta. Valitettavasti aikatauluuni ei sopinut Moroccon jatkoryhmän tunti, muistan hänet suomenvierailulta tehokkaana opettajana.
Serena WilsonSerena Wilsonin Serena Studios on viehättävästi koristeltu, pienehkö sali, jossa sekä Serena että muutama Serenan edistynyt oppilas pitää tunteja. Serena myös myy Egyptistä tuotuja tanssiasuja, musiikkia ja miehensä kanssa kirjoittamiaan kirjoja. Jatkotason tunti, jolle osallistuin, oli tasoltaan kirjava: toiset osallistujat olivat varsin taidokkaita, toiset selvästi vasta jatkotasolle siirtyneitä. Tunnillesaapumishässäkän, hyvän lämmittelyn ja tekniikkaharjoitusten jälkeen lähdettiin tekemään ripeässä tahdissa pientä rumpusooloa tulossa olevaa ulkoilmanäytöstä varten. Puolentoista tunnin aikana ehdittiin vielä muokata rumpusoolon esiintymismuodostelmia.
Kuulemani mukaan Serenaa arvostetaan erittäin pätevänä esiintyvien tanssijoiden ohjaajana. Pääsin seuraamaan, kun Serena valmensi nuorta tanssijatarta Tracya studionäytöstä varten. Kommentit osuivat aina kohdalleen, viehättävästi muotoiltuina tietenkin, ja puolessa tunnissa näin (jo alunperinkin sujuvan) esityksen kohentuvan huomattavasti. Serena tekee myös tanssikokonaisuuksia New Yorkin arabiyökerhoille ja näin moni Serenan oppilas on päässyt esiintymään puoliammattilaisena.
Showbisnes
Serenan studiolla pääsin seuraamaan pientä iltajuhlaa, jossa esiintyivät oppilaat ja Serena itse sekä Serenan miehen Alanin ja pojan Scottin yhtye. Serenan ja bändin yhteistyö oli viehkeää ja tottunutta. Oppilasesityksissä oli viehätystä: harvoin näkee näin harrasta yrittämistä, pienistä kömmähdyksistä huolimatta. Erityisen sydäntäsärkevää oli kunkin ryhmän opettajan keskittynyt ilme esityksen aikana.
Juhla oli hauska ja studio täpötäynnä, mutta eräs asia kävi selväksi: USA:ssa kaikki ei ole paremmin. Juuri samankaltaisia studiojuhlia Suomessakin järjestetään, kukaties vain hieman tasokkaampia edistyneempien oppilaiden takia. Sensijaan tyyli on osin erilaista: mm. miekkatanssi kuuluu vakiintuneeseen amerikkalaisohjelmistoon. Egyptiläistyylisen belediväännön sijaan näkee showtanssista lainattua vauhdikasta tukanheittoa ja kiivastahtista pyörimistä.
Amerikkalaistyylin omaperäisyys jäi vaikutelmaksi myös yökerhoshowsta Cedars of Lebanon -ravintolassa. Itse ravintola on arabiseurueiden suosima tyyris ja tyylikäs paikka Manhattanilla. Minun annettiin ymmärtää, että yksinäinen naisihminen hankkii seuraa ennenkuin menee tähän ravintolaan, mutta onneksi myös mieheni halusi tutustua tanssimaailman ihmeisiin. Tasokasta illallista nauttiessamme viisihenkinen arabibändi viritteli tunnelmaa tanssia varten.
Tanssiesitys oli kolmen amerikkalaistanssijan vauhdikas show ryhmä- ja sooloesityksineen bändin säestyksellä. Tanssijat esittivät yhteisen sormisymbaalinumeron, keppitanssidueton ja miekkatanssidueton sekä tablatanssin. Tanssijoista karismaattisin, Azza, esitti huivisoolon ja perin amerikkalaisen ilmiön, siipisoolon. Se käy näin: otetaan kaksi keppiä, ripustetaan niihin kiiltävää kangasta siiviksi ja liehutellaan kepukoita käsien jatkona siipien tapaan. Touhu on visuaalisesti näyttävää ja tilaavievää, mutta tanssitaiteellisesta tasosta en ollut ihan vakuuttunut.
Newyorkilaistanssijat tuntuvat siis suosivat tukanheiton ja pyörimisen lisäksi välinetansseja. Intensiivinen keskivartalotyöskentely, joka mielestäni on eritäin leimallista itämaiselle tanssille, jää kaikessa vauhdikkuudessa vähemmälle.
Cedars of Lebanon tuntui olevan vierailuni aikana tanssin ykköpaikka. Club Ibis, jossa myös kävimme myöhemmin Azzan ystävällisellä opastuksella, on myöskin tanssipaikka, mutta juuri silloin paikan tanssija ei ollut tasokas, kuulemma. En nähnyt sillä kertaa tanssijaa, mutta kuulin, että Serena tekee tanssit silloin tällöin Club Ibiksen showta varten ja silloin tanssijoitakin on enemmän ja oletettavasti he ovat taitavia. Paikan bändi ja laulaja olivat oikein hyviä.
Tekemistä tanssinystäville
New Yorkin Lincoln Centeristä löytyy ennenkokemattoman ihana paikka tanssinystävälle: kaupunginkirjaston tanssikokoelmat, joissa on myös runsaasti materiaalia itämaisesta tanssista. Kirjojen ja lehtien lisäksi tanssikirjastoon kuuluvat tietenkin videot, joita katselin innolla.
Kirjasto on täysin ilmainen käyttäjille. Käyttö vaatii kuitenkin vierailua New Yorkiin, sillä kirjasto on niin niin kutsuttu "library of the last resort" eli mitään materiaalia ei lainata ulos. Materiaalivalikoimiin voi tutustua etukäteen internetin kautta. Kirjasto ottaa vastaan lahjoituksia eli hyvätasoisia videoita kannattaa tarjota ja tehdä Suomen itämaista tanssia tunnetuksi.
Tanssitarvikkeiden shoppaajille minulla ei ole vihjeeksi kuin toisen käden tietoa: Rashid Imports Brooklynissa on kuulemma mainio musiikki- ja tarvikekauppa.
New York on monen muun tanssilajin keskus. Hanki Time Out tai Village Voice, selaile tanssitapahtumat lävitse ja sukella kulttuurielämään.
Yhteystietoja
Cedars of Lebanon
8 West 38th Street
(between 5th and 6th avenues)
puh 212-391 1118
minimiveloitus ravintolassa USD 35, baarin puolella USD 10
Club Ibis
327 44th Street
sisäänpääsy keskiviikkoisin ja torstaisin USD 15,
viikonloppuisin USD 20
+ lisäksi minimiveloitus USD 20!
puh 212-262 1111
Elena Lentini
1731 Second Avenue, # 1RN
New York, N.Y. 10128
puh 212-860 9783
Fazil´s Studio
743 8th Avenue
New York, N.Y. 10036
puh 212-245 9504
1,5 h -USD 10 (muistaakseni...)
Morocco
(Carolina Varga Dinicu)
320 West 15th Street
New York, N.Y. 10011
puh 212-727 8326, fax 212-463 7116
1,5 h - USD 12
5 x 1,5 h kortti - USD 50
The New York Public Library at Lincoln Center
111 Amsterdam Avenue
New York, N.Y. 10023-7410
puh 212-870 1657
http://www.nypl.org/research/lpa/lpa.html (aukeaa erilliseen ikkunaan)
Serena Wilson
Serena Studios
939 8th Avenue #403
(between 55th and 56th str)
New York, N.Y. 10019
puh. 212-247 1051, 212-245 9603, fax 212-399 1164
1 h - USD 8,50
1,5 h - USD 12,50
5 x 1 h kortti - USD 40
10 x 1 h kortti - USD 75
20 x 1 h kortti - USD 135
yksityisopetus 1 h - USD 35
yksityisopetus koreografia 1 h - USD 50
Yousry Sahrif
Egyptian Academy of Oriental Dance
Fazil´s Studio
743 8th Avenue
New York, N.Y. 10036
puh 212-245 9504
35-25 34 th Street Apt 22-B
Astoria, N.Y. 11106
fax 718- 784 4361
2 h - USD 15
1 h - USD 10
10 x 2 h kortti - USD 135
katsomismaksu - USD 8/1 h, USD 10/2 h
Rashid Imports
191 Atlantic Drive
Brooklyn, N.Y. 11201
puh 718-852 3295
Lisää tietoa opettajistaja tapahtumista New Yorkissa
- Arabesque-lehden opettajalista, kohta New York
Saara Soikkeli